torsdag 5 mars 2009

Privatpersoners lånemönster

Privatpersoners lånemönster

Mobillån Sverige AB kan man läsa om privatpersoner lånemönster. Jag tycker att pressreleasen är mycket intressant, då den visar att det alldra vanligaste är att om man behöver låna en mindre summa pengar är att man lånar av någon i sin familj. Detta var något som förvånade mig. Jag trodde att det var familjen man gick till i sista hand.
Pratar jag efter egna erfarenheter lånar man mest pengar av nära vänner. Min familj är de sista jag skulle vilja låna pengar av.

Resonerar man så att det skulle vara pinsamt att låna pengar, så är det inte pinsammare att gå till sin familj än att gå till en nära vän?

För mig känns det som att gå till mamma och pappa och be om pengar som att degradera sig till ett barn igen. Medans att låna pengar av en kompis är mer normalt och inte lika laddat. Jag menar det kan ju lika gärna vara jag som lånar ut några tusenlappar till en kompis. Tjänster och gen tjänster.

Att mina föräldrar skulle komma till mig och be om att få låna pengar känns helt overkligt och kommer aldrig hända. Därför vore det orimligt för mig att be dem låna ut pengar till mig.
Medans en vän kan jag tänka mig att låna ut till och även därför låna av.

Hela undersökningen kan du läsa på Mobillåns hemsida
Till undersökningen om smslån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ShareThis