torsdag 5 mars 2009

Youtube



Här var ett reportage jag hittade på Youtube.

Jag kommer fortsätta att publicera artiklar och videoklipp från nätet här på min blogg och lämna min kommentar eller min åsikt.

Fy fan vilket skämt den där Jan Åkerlund är!
För det första kan ju inte människan prata ordentligt och för det andra lyssna på hans resonemang. Jag vet inte om han är skadad av sitt yrke eller vad det kan bero på.

Till att börja med är det tragiskt vilken människosyn han har. Han går klart och tydligt ut med att börja med att berätta att den unika individen inte har något som helst eget ansvar.
Ska vi förbjuda att jag dricker ett glas vin till maten nån gång ibland bara för att det finns vissa som inte klarar av det? Listan över andra liknelser kan göras lång.

Självklart måste individen själv ansvara för att sköta sin ekonomi på ett sådant sätt så det går runt. Vi kan inte ha något samhälle där man inte ställer några som helst krav på dess medborgare. Kronofogdens uppgift i samhället är att se till att företag får tillbaka de pengar det har rätt till efter den produkt eller tjänst de har distruberat. Inte att lägga sig i den offentliga debatten om vad som är rätt och fel när någon vill leva sitt liv.

Argument nummer två som han gärna belyser är att det skulle vara lönsamt för ett företag att ligga ute med sin fordran i 12 år! Har Jan Åkerlund ens läst lågstadige matte?
I intervjun säger han att det är bra för ett företag att lånar ut pengar till en person som är 18 år och som inte kan betala. Sen meddelar han, när denne stackars person är 30 och har fått ett jobb och kan börja betala sitt lån är räntan uppe i 10 – 12 tusen kronor. Men vad har människan för syn på unga människor!! Jag blir uppriktigt förbannad.

Om du inte lyckas få ett jobb innan du är 30 år är det något som är alvarligt fel! Jag känner ärligt inte till någon som har gått arbetslös tills man blev 30. Verkligheten är den att även om du studerar är det standard att du jobba och även om du studerar tills du är 30 och inte har jobbat så måste du ändå betala dina räkningar. Det är så vårt samhälle är uppbyggt och skulle vi låta folk strunta i att göra rätt för sig skulle allt raseras.

Så kontentan av detta är att man skall kunna låna pengar om man vill. Har man lånat pengar betalar man tillbaka. Betalar man inte tillbaka får man ta konsekvenserna.

Självklart är det jätte tråkigt att det är så många som har hamnat hos kronofogden på grund utav ett smslån eller snabblån och det är absolut något som måste upp i media. Det är kanske dags att staten går in och lägger in grundläggande hushållsekonomi i hemkunskapen redan från årskurs tre i grundskolan. Jag tror att ända sättet att få detta att minska är att utbilda kommande generationer i att ansvara för sina handlingar och förstå hur det fungerar med pengar och privatekonomi.

Gör vi på detta sätt kommer vi i framtiden få ett mycket solidare samhälle. Där oavsett om det kommer någon ny ”skulldfälla” i framtiden så har vi en utbildad och upplyst befolkning.

Åtgärd nummer två är att någon tar tag i företagen och branschen. Sätt upp hållbara riktlinjer för företagen hur de ska bedriva sin verksamhet utan att sätta folk i skiten. Kräv att företagen gör en kreditkontroll på sina kunder och att företagen tydligt skriver ut alla kostnader för sina lån. På så sätt kan man kanske gallra bort det oseriösa aktörerna, men samtidigt ha kvar en bra produkt.

Jag tycker inte man skall förbjuda mikrolån och snabblån. De skall absolut finnas kvar.
För om jag känner att jag behöver låna en liten summa pengar snabbt och inte vill ha ett kreditkort skall möjligheten finnas.

Lämna gärna en kommentar om du tycker att mitt resonemang brister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ShareThis