onsdag 11 mars 2009

Äntligen



Detta reportage hittade jag på SVT Play. Äntligen ett jätte bra förslag. Utbilda, utbilda och mer utbildning! Jag har partat om detta i tidigare inlägg och detta är precis det jag tycker är bra. Att lära unga sköta sin ekonomi och förstå vad det handlar om att ta ett lån. Förhoppningsvis kommer man kunna minska antalet betalningsförelägganden bland unga. Istället för att gå in och förbjuda smslån och snabblån utbildar man unga att ta ansvar för sina pengar och lära sig vad det innebär att låna.

Hoppas bara utbildningen sköts lika bra som jag hoppas.

Det kan vara farligt om man tror man kan lära unga genom att skrämmas och måla upp en falsk bild om smslån. Det är bättre enligt mig att informera ur ett så objektivt sätt som möjligt. Berätta för ungdomar att det inte är något fel att ta ett lån, så länge man har räknat med att betala tillbaka det.

Jag menar, varför skulle inte folk kunna få ta smslån? Det är väll jätte bra om jag som ungdom har möjlighet att låna några extra tusenlappar till min semesterresa för att sedan betala tillbaka dem när jag kommer hem. Ibland kanske man vill ha lite mer pengar under en månad, för att sedan ha lite mindre under nästa.

Det är dags att vi inser att vi lever i ett samhälle som bygger på att konsumera. Det är bra att konsumera. Men man måste förstå bättre än att leva över sina tillgångar. Lär unga att leva livet och konsumera. Men samtidigt att tänka långsiktigt. Spara pengar till framtiden och inse att det är roligt att arbeta och känna pengar.

Jag hoppas verkligen mycket på detta förslag och kommer följa det mycket noggrant.

2 kommentarer:

  1. Intressant diskussion. Skulle gärna se privatekonomi som ett kärnämne i grundskolan med tanke på hur viktigt det är i framtiden när man börjar ta hand som sin egna ekonomi.

    SvaraRadera

ShareThis